Napredovanie skautov

Ahoj vodní skauti! 

Pripravte sa na vzrušujúce dobrodružstvo plné výziev, ktoré vás prevedie magickým svetom skautingu. Náš program je rozdelený do troch úžasných častí: “Prvý skaut”, “Neznáme cesty” a “Posledný vrchol”, každá špeciálne navrhnutá pre vašu vekovú skupinu a dobrodružný duch.

Prvý skaut je ako vaša prvá plavba. Tu sa naučíte základné skautské zručnosti a hodnoty, ktoré sú kľúčom k vašej ďalšej ceste. Úlohy sú predpísané, aby ste sa naučili pevne stáť na palube a pripravili sa na ďalšie dobrodružstvá.

Neznáme cesty vám otvoria svet, v ktorom si môžete čiastočne vybrať svoju trasu. Tento stupeň vám umožní objavovať nové obzory a získavať skúsenosti, ktoré vás posunú ďalej. Je to o hľadaní vlastnej cesty a o tom, ako prispieť k lepšiemu svetu.

Posledný vrchol je vrcholom vašej skautskej cesty. Tu môžete využiť všetky zručnosti a vedomosti, ktoré ste nadobudli, a použiť ich na splnenie vlastných výziev. Na tomto stupni máte najväčšiu slobodu v tom, ako a kde budete svoje dobrodružstvo pokračovať.

Každý stupeň je prispôsobený pre vodné prostredie, čo znamená, že niektoré úlohy boli zmenené alebo úplne nové, aby zodpovedali vašej láske k vode. Pre všetky potrebné informácie k novým úlohám je potrebné obrátiť sa na vášho kormidelníka alebo vodcu. Publikáciu a texty k upraveným úlohám ešte pripravujeme.

Pripravte sa na dobrodružstvá, ktoré vám ukážu, aké je to byť súčasťou niečoho veľkého a objavovať nové svety na vode i mimo nej. Ste pripravení nastúpiť na palubu a vyplávať za novými dobrodružstvami?

  • 1. stupeň

  • 2. stupeň

  • 3. stupeň

Program je rozdelený do štyroch kategórií – Charakter, Služba, Zdravie a Fyzická kondícia, a Schopnosti a zručnosti.

Pre vodnoskautskú variantu napredovania sú niektoré úlohy zmenené alebo doplnené o špecifické vodné aktivity. Tieto modifikácie sú označené písmenom “U” a číslom strany, kde sa pôvodná úloha nachádza v publikácii “Prvý skaut”.
Navyše, úplne nové úlohy, ktoré sú pridané špecificky pre vodných skautov, sú označené znakom “N”. Tento prístup umožňuje integráciu tradičných skautských aktivít s vodným prostredím, čím sa rozširuje spektrum dovedností a zážitkov dostupných pre skautov.

  • Charakter

  • Služba

  • Zdravie a sila

  • Schopnosti a zručnosti

Tu sa dozvieš, ako byť silný a statočný, robiť dobré rozhodnutia a pomáhať iným. Je to ako stavať základy domu, ale pre tvoj život!

Tímový duch

Funkcia v tíme (str. 17)

S posádkou si rozdelíme funkcie. Dohodneme sa, kto má aké povinnosti a prečo je pre posádku dôležitý – po mesiaci skontrolujeme plnenie týchto funkcií a oceníme dobrú prácu.

Identita (str. 17)

S posádkou vymyslím a vyrobím posádkové insígnie a symboly, ak ich posádka ešte nemá.

Zodpovednosť a vytrvalosť

Tik-tak (str. 19)

Najbližšie dva mesiace bez vážneho dôvodu nemeškám na posádkovú schôdzku.

Ľudia vo svete

Spoza hraníc (str. 20, U)

Nájdem fotky vodných skautov zo zahraničnej krajiny a predstavím posádke, v čom sa od nás líšia – rovnošata, nášivky, pozdrav…

Môj názor

Myšlienky (str. 21, U)

S posádkou spravím prieskum názorov na jednu tému (napr. Sú sociálne siete pomocníkmi alebo požieračmi času? Sú dva týždne tábora dosť? Je neskautské dať spolužiakovi opísať domácu úlohu? Mali by mať vodný skauti tábor bez vody?…) O výsledkoch prieskumu sa porozprávam s posádkou a snažím sa pochopiť tie názory, ktoré sú iné ako moje.

Článok (str. 21)

Z vybraného článku v skautských časopisoch dokážem nájsť a vypísať najdôležitejšie myšlienky. Moje poznámky si porovnám s posádkou.

Patrón skautov

Film Juraj (str. 23)

Spoločne s posádkou kreatívne spracujem novodobé stvárnenie legendy o svätom Jurajovi. Náš výtvor (film, komiks, obraz…) odprezentujeme.

Čas stíšenia

Čas vďačnosti (str. 25)

Dva týždne si každý večer polhodinu pred spaním vytvorím pokojnú atmosféru. Vypnem mobil a počítač a tento čas venujem rodine, čítaniu dobrej knihy alebo krátkej dumke o uplynulom dni – aké pekné veci som zažil a som za ne vďačný a čo očakávam od ďalšieho dňa.

Som šťastný

Nástenka radosti (str. 27)

Vytvorím spolu s posádkou v klubovni nástenku radosti alebo iný výtvor, zobrazujúci šťastie v mojom živote.

Priateľstvo

Rovnaký rozdiel (str. 29)

Nájdem si s desiatimi členmi oddielu aspoň dve spoločné veci – veľkosť topánky, meno súrodenca, obľúbené jedlo, počet absolvovaných táborov…

Malé prekvapenie (str. 29, U)

Pripravím pre posádku malé prekvapenie, ktorým sa im zaujímavou formou poďakujem za všetko, čo sme spolu zažili (fotka zo spoločného splavu, torta, list vo fľaši pre každého člena…).

Táto časť ti ukáže, ako môžeš pomáhať ľuďom okolo seba. Či už ide o čistenie parku alebo pomoc starším susedom, každý dobrý skaut vie, ako rozjasniť deň iným.

Zvyky našich predkov

Legenda, báj, povesť (str. 33, U)

Nájdem jednu slovenskú legendu, báj alebo povesť, ktorá ma zaujala a vzťahuje sa k vode. V posádke máme vytvorenú zbierku našich obľúbených legiend, bájí a povestí.

Moja rodina

Rodinná fotogaléria (str. 34)

Vyfotografujem sa s členmi svojej rodiny alebo nájdem fotky jednotlivých členov rodiny. Fotografie si dám vytlačiť a vytvorím si rodinný album.

Dobré skutky denne

Uzol (str. 35)

Rozumiem symbolike uzla dobrého skutku a viem ho uviazať. Pamätám na Príkaz dňa vo svojom bežnom živote.

Štátne symboly

Vlajková čata (str. 39, U)

Aspoň raz som na tábore členom vlajkovej čaty, ak to zvyk oddielu dovoľuje. Vlajku dokážem správne niesť, vztýčiť, sňať zo sťažňa, poskladať. Viem, aká úcta sa má vlajke preukazovať.

Nástup (str. 39, U)

Počas všetkých nástupov na tábore sa správam príkladne – mám oblečenú rovnošatu, stojím v pozore, spievam hymny a poslúcham povely kormidelníka a kapitána. Kapitán tábora mi potvrdí moje správanie.

Myslím eko-logicky

Profesionálny ochranca (N)

Splním aspoň jeden ľubovoľný bod z odborky Ochranca prírody, alebo zo západných Profesií vodných skautov si splním úlohy o hospodárnom nakladaní s materiálom.

Základy slušnosti

Dámy/Gentlemani (str. 34)

Pri predstavení sa a stretnutí sa vždy pozdravím a usmejem. Pri stretnutí so skautom mu hneď podám ľavú ruku.

V meste

Po vode aj po súši (N)

Poznám základné pravidlá lodnej a cestnej premávky a úspešne zvládnem kvíz alebo úlohu, ktorú mi pripraví kormidelník.

Mapka mesta (str. 45)

Spoločne s posádkou zaznačím do pripravenej mapy našej obce jej významné a orientačné body.

Tu sa naučíš, prečo je dôležité jesť zdravo a cvičiť. Ako skaut, musíš byť v dobrej forme, aby si mohol zdolávať všetky výzvy, ktoré prídu na teba.

Ideálny deň

14 zdravých dní (str. 52)

Dva týždne plním Modrý život a snažím sa dodržiavať 4 základné piliere zdravého životného štýlu. Dohodnem si s rodičmi čas plnenia (od – do) a vediem si o plnení záznam.

Čistota pol života

Čistá izba (str. 53)

Počas 1 mesiaca si vo svojej izbe udržujem vzorný poriadok. Rodič mi potvrdí splnenie úlohy.

Rovnošata (str. 53)

Rovnošatu si udržujem čistú a mám ju uloženú na čestnom mieste. Nosím ju podľa Organizačného poriadku kapitoly 15.  – Rovnošata.

V zdravom tele zdravý duch

V zdravom tele (str. 54)

Aspoň 1 mesiac sa 2-krát týždenne venujem vybranému pohybovému športu alebo aktivite, ktorá ma baví (plávanie, beh, korčuľovanie, cyklistika, …).

Zdravý duch (str. 54, U)

Zahrám si spolu s posádkou aspoň dve športové hry a minimálne jedna z nich je na vode alebo vo vode (ringo, slackline, skautské pólo…). Hráme celý čas podľa pravidiel fair-play a skautského zákona.

Ľudské telo a ja

Ľudské telo (str. 55)

Z rôznych mechanických pomôcok alebo prírodných materiálov vytvorím spolu s posádkou model ľudského tela a orgánov. Poznám funkciu jednotlivých orgánov v tele.

Pohyb v prírode

Všetko v suchu (N)

Zúčastním sa na dvoch celodenných splavoch alebo jednom viacdňovom splave a správne používam a starám sa o svoju výbavu.

Táto časť je plná tipov a trikov, ako prežiť v prírode, ako sa orientovať podľa mapy a kompasu, alebo ako poskytnúť prvú pomoc. Je to ako mať náradie na všetko, čo by si mohol potrebovať.

Kreativita

Konštruktér (N)

Pomôžem pri oprave, alebo zlepšovaní vodáckeho materiálu, prípadne vytvorím pomôcku pre našu posádku (model lode, pádlo, sťažeň do klubovne, držiak lodného zvonu…)

Objavovanie

Obľúbená profesia (N)

Nájdem si Profesiu vodných skautov, ktorá ma zaujíma a chcel by som si ju splniť. Spolu s kormidelníkom vytvorím plán jej plnenia. Na dokončenie tejto úlohy nie je potrebné získať danú profesiu.

Pamäť

Kimova hra (str. 64)

V aspoň dvoch Kimových hrách úspešne vymenujem stanovený počet vecí.

Mapa a kompas

Mapa a kilometráž riek (N)

Poznám význam vrstevníc na mape a význam jednotlivých značiek v legende mapy. Viem používať kilometráž vodného toku, poznatky dokážem tak, že zakreslím mapu vybraného miesta (okolie tábora, obľúbené miesto…) aj s legendou a posádke predstavím kilometráž môjho obľúbeného úseku.

Posádkový výlet (N)

S jedným alebo dvoma členmi mojej posádky naplánujeme trasu jednodenného splavu so zaznačením zaujímavých bodov a necháme si ju skontrolovať kormidelníkom.

Práca s nožom

Majster noža (str. 70)

Kormidelníkovi alebo rodičovi vysvetlím základné typy nožov, ich časti a využitie.

Vlastný výrobok (str. 70)

Pomocou mäkkého dreva a noža vyrobím jednoduchý predmet (kocka, lyžica, srdce, lopárik…). Kormidelník mi skontroluje správne používanie noža a jeho nabrúsenie.

Stromy

Znalec stromov (str. 75, U)

V prírode rozpoznám 10 druhov stromov, ktoré mi vyberie kormidelník alebo kapitán, podľa celkového vzhľadu, listov, plodov, kôry a iných ukazovateľov. Poznám, na čo sa používajú rôzne druhy dreva.

Sadič (str. 75)

Zasadím spolu s posádkou jeden strom, starám sa oň a pozorujem, ako rastie.

Základy rúbania a pílenia

Varúj! (str. 77)

Ak mi to možnosti dovoľujú, tak sa aktívne s posádkou podieľam na zrúbaní jedného suchého stromu. Strom je vyrúbaný s povolením majiteľa a podľa všetkých zásad bezpečnosti.

Drevorubač (str. 77)

Odstránim z kmeňa stromu konáre a v jednom mieste prerúbem kmeň stromu na polovicu. Skúsim si pílenie sám, aj vo dvojici.

Štiepky (str. 77)

Rozrúbem klát dreva od hrubších polienok až po malé štiepky na podpal.

Keď dochádza dych

Dýchaj! (str. 79)

Predvediem správne poskytnutý Heimlichov a Gordonov manéver a viem, aké príznaky má dusenie.

Program je podobne ako pri prvom stupni rozdelený na štyri cesty
Charakter – cesta ľadu, Služba – cesta lúkou, Zdravie a sila – Cesta púšťou, Schopnosti a zručnosti – cesta Pralesom.
Na každej z ciest potrebuješ získať určitý počet bodov, aby si ju mohol pokladať za prejdenú.

Pre vodnoskautskú variantu napredovania sú niektoré úlohy zmenené alebo doplnené o špecifické vodné aktivity. Tieto modifikácie sú označené písmenom “U” a číslom strany, kde sa pôvodná úloha nachádza v publikácii “Neznáme cesty”. Navyše, úplne nové úlohy, ktoré sú pridané špecificky pre vodných skautov, sú označené znakom “N”.
Každá z týchto oblastí má svoje povinné úlohy (s bielym pozadím) a voliteľné úlohy (v rámiku), ktoré ti umožňujú prispôsobiť tvoj skautský zážitok tvojim záujmom a cieľom. Pamätaj, že každý krok, ktorý urobíš na týchto cestách, ťa posúva bližšie k tomu, aby si bol sebavedomejší, zručnejší a lepšie pripravený na výzvy, ktoré prináša život.

  • Charakter

  • Služba

  • Zdravie a sila

  • Schopnosti a zručnosti

Charakter – cesta ľadu

Táto časť sa zameriava na budovanie tvojho charakteru. Ako kráčaš po ceste ľadu, naučíš sa dôležitosti hodnôt ako sú čestnosť, odvaha a zodpovednosť. Úlohy tu sú navrhnuté tak, aby ťa viedli k zamysleniu nad tým, kým si a kým chceš byť. Bodový cieľ v tejto oblasti ti pomôže sledovať tvoj pokrok. Na tejto Ceste potrebuješ nazbierať 600 bodov.

Priatelia v oddiele

Druhá rodina
str. 19 | 30b.

Spoločne s kamarátom z posádky pripravím pre oddiel ďakovný list alebo iný predmet, v ktorom vyjadríme, prečo je oddiel moja druhá rodina a ako by som chcel prispieť, aby sa v ňom ostatní cítili dobre a prijatí.

Jediný svojho druhu
str. 19 | 60b.

Vytvorím s posádkou plagát, kde popíšem všetko, čím je môj oddiel špecifický. Použijem fotografie z akcií, spomienkové predmety, symboly a potom svoj plagát predstavím oddielu.

Gratulant
str. 19 | 50b.

Do kalendára si zaznačím narodeniny a meniny všetkých členov oddielu. V ich sviatočný deň im zablahoželám telefónom, SMS-kou alebo cez sociálnu sieť.

Spoločný záťah
N | 80b.

Spolu s posádkou sa dohodnem s inou posádkou  svojho oddielu a zúčastníme sa na skautskej regate, alebo skautskom vodáckom preteku.

Krajší svet medzi nami

Posádkové prekvapenie
str. 21 U | 100b.

S posádkou si rozdelím úlohy a spolu s ňou pripravím prekvapenie pre inú posádku svojho prístavu alebo oblasti, ktoré bude obsahovať vodácky prvok (spoločný výlet s programom, malá párty s koláčom, filmový večer na vodácku tématiku…).

Neznámy priateľ
str. 21 | 40b.

Vytvorím drobnosť, ktorá poteší (napr. povzbudzujúci list, origami, handmade sviečku…), a venujem ju mne menej známemu človeku.

Dobré noviny
str. 21 | 30b.

Z novín, časopisov alebo internetu vyberiem dva príklady, kedy si ľudia navzájom pomohli alebo sa za niekoho obetovali. Predstavím ich posádke a sám poviem, ako chcem zlepšiť svoje vzťahy.

Čestný život

Anketa
str. 24 | 80b.

Urobím medzi známymi aj neznámymi ľuďmi anketu na otázku „Čo je to česť a ako ju človek získa?“. Oslovím pritom aspoň 8 osôb. Najzaujímavejšie výsledky porovnám s výsledkami ostatných členov posádky.

Moje vzory
str. 24 | 20b.

Do svojho zápisníka si napíšem tri osoby, ktoré sú mi vzorom a prečo. Pridám aj ich fotografie a stručne opíšem ich život.

Dobrá kniha
str. 24 | 70b.

Dospelý človek, ktorého rešpektujem (rodič, rover, učiteľ…), mi odporučí životopisnú knihu o inšpiratívnom človeku, ktorú prečítam.

Stretnutie
str. 24 | 60b.

Spolu s posádkou sa stretnem s človekom, ktorý niečo užitočné alebo správne dokázal. Pripravím si rôzne otázky a zistím tiež, ako sa mu jeho úspech podarilo splniť.

Moje emócie

(Seba)pozorovateľ
str. 27 | 70b.

V priebehu dvoch týždňov si zapisujem, akú mám náladu ja a jeden môj spolužiak, kamarát alebo rodič, ktorého denne stretávam, a ako sa prejavovala. Pozorujem, ako sa naše nálady vzájomne ovplyvňujú a snažím sa byť oporou.

Zbierka pocitov
str. 27 | 60b.

Vytvorím si zápisník alebo galériu na internete, kde k aspoň 6 emóciám nájdem obrázky z časopisov a internetu vyjadrujúce danú emóciu. Pri každej emócii pridám aj 2 spomienky z vlastného života, kedy som ju pocítil.

Emotívne dielo
str. 27 | 80b.

Vytvorím umelecké dielo (maľbu, kresbu, skladbu, pieseň, báseň…), ktoré vyjadruje nejakú emóciu. Predstavím ho posádke.

Zdieľanie
str. 27 | 40b.

Podelím sa s prežívaním silnej emócie (šťastie, hnev, smútok…) s blízkou osobou.

Pantomíma
str. 27 | 10b.

S posádkou si zahrám pantomimickú hru. Predvediem v nej niekoľko emócií, ktoré mi kormidelník vyberie.

Kritické myslenie

Čo je správne?
str. 29 | 30b.

S posádkou som prečítal príbeh o Petrovi a Samovi a spolu sme viedli diskusiu, v ktorej sme riešili otázky pod príbehom.

Zdravý rozum
str. 29 U | 40b.

Nájdem 2 prípady v posádke alebo oddiele (z toho 1 počas akcie na vode), kedy sa stala nejaká nehoda alebo niečo nefungovalo. Zistím, či pri týchto udalostiach chýbalo kritické myslenie.

Názory
str. 29 | 50b.

Na vybranú tému som v médiách alebo knihách našiel aspoň dva rôzne názory a argumenty. Spíšem ich, predstavím posádke a poviem, aký názor mám na túto tému ja.

Argumentačná súťaž
str. 29 | 40b.

V posádke sme zorganizovali argumentačnú súťaž, kde dvaja oponenti obhajujú svoj názor na vybranú tému.

Ovládam svoje pocity

Zoznam
str. 31 U | 30b.

Spíšem si zoznam aspoň piatich vecí, ktoré ma rozčuľujú. Pod zoznam si tiež napíšem tri spôsoby, ako sa pri hneve ovládnem.

Môj plot
str. 31 | 90b.

Inšpirujem sa príbehom z kapitoly a vytvorím si vlastný „plot“ (drevená doska), kde zatlčiem klinec, keď som svoje emócie neovládol. Pri ovládnutí sa jeden klinec vytiahnem. „Plot“ budem používať jeden mesiac.

Pocity a príčiny
str. 31 | 60b.

Počas dvoch týždňov si každý večer zapíšem pocity, ktoré som v daný deň pocítil a porozmýšľam nad príčinami, ktoré k tomu viedli.

Emotívne video
str. 31 | 10b.

Nájdem a pozriem si video na internete, v ktorom človek nezvládol ovládnuť svoje emócie. Ukázal som ho aspoň dvom ďalším ľuďom.

Hľadanie odpovedí

Spolupútnik
str. 34 | 50b.

Stretnem sa s človekom, ktorý ma zaujal svojim duchovným prežívaním, a porozprávam sa s ním o vlastnom prežívaní. Môže to byť starší ranger alebo rover, kapitán oddielu, rodič či miestna duchovná autorita.

Pátrač
str. 34 | 40b.

Zistím, ktoré náboženstvá a vierovyznania sa vyskytli a vyskytujú v mojej rodine. Pátram po nich aspoň 3 generácie dozadu.

Nová tradícia
str. 34 | 80b.

Zavediem v rodine alebo posáde novú tradíciu spoločného začatia stolovania, ranného zamyslenia alebo večerného ďakovania za deň. Ak už tieto tradície máme, tak ich ozvláštnim. Najprv sa o tom porozprávam s rodičom alebo kormidelníkom.

Vzor pokory
str. 34 | 90b.

Nájdem človeka, ktorý bol vzorom pokory. Z jeho života vyberiem dva návyky, ktoré uplatním vo vlastnom živote počas aspoň 2 týždňov. Tento vzor predstavím svojej posádke.

Odkaz do budúcnosti
str. 34 | 30b.

Napíšem alebo umelecky stvárnim svoje aktuálne duchovné prežívanie a vyznanie, v ktoré verím. Odložím tento odkaz do schránky, pri ktorej si určím aj dátum otvorenia.

Hudba hĺbky
str. 34 | 20b.

Vypočujem si aspoň tri piesne rôznych žánrov s hlbokým textom. O jednej z nich sa porozprávam s rodičom.

Ľaliový kríž
str. 34 | určí kormidelnik

Vyberiem si a splním niektorú úlohu z voľného programového modulu Ľaliový kríž.

Zakladné podmienky

str. 133 | 60b.

Zákon a sľub: žijem a správam sa podľa skautského sľubu a zákona v skautskom aj bežnom živote.
Dobré meno: robím dobré meno skautskému hnutiu.
Účasť: mám dobrú dochádzku na schôdzky a akcie.
Záverečná skúška: úspešne som zložil záverečnú skúšku, ktorú mi pripravil kormidelník s kapitánom.

Služba – cesta lúkou

Slúženie iným je základným kameňom skautingu. Na ceste lúkou sa zameriavaš na pomoc prírode, tvojej komunite a skautskej organizácii. Potrebných 36 hodín služby je rozdelených do troch kategórií, pričom každá z nich vyžaduje 12 hodín. Týmto spôsobom sa učíš dávať časť seba ostatným a vidieť hodnotu v službe. Na tejto Ceste potrebuješ nazbierať 640 bodov.

Obdivuj a rešpektuj

Skutok namiesto sľubov
str. 41 U | 90b.

Po dohode s kormidelníkom si nájdem konkrétny spôsob, ako môžem pomôcť životnému prostrediu v okolí potoka alebo rieky a mesiac sa ho snažím dodržiavať (ekologické čistiace prostriedky, zbieranie odpadu, skrášľovanie…).

Kúpime si strom
str. 41 | 80b.

Urobíme v posádke alebo oddiele zbierku a kúpime si svoj strom napríklad v súkromnej prírodnej rezervácii, kde nikdy nebude vyrúbaný. S posádkou sa k nemu potom môžeme vydať aj na výlet.

Rekordman
str. 41 | 50b.

Vyskúšam, za aký najkratší čas sa dokážem celý plnohodnotne osprchovať a výsledky porovnám s posádkou. Aspoň dva týždne sa vôbec nekúpem a sprchujem sa kratšie ako 4 minúty.

Film s posolstvom
str. 41 | 20b.

Pozriem si film, ktorý sa venuje životnému prostrediu (napr. Domov, Avatar, Je s nami koniec?, Wall-E, Nepríjemná pravda…). Posádke poviem, v akom smere tému ochrany prírody film rozvíjal.

Potravinové míle
str. 41 | 60b.

Pozbieram desať obalov z potravín, ktoré doma konzumujeme. Spočítam, koľko tisíc kilometrov museli precestovať k nám domov. Spoločne s posádkou zistím možnosti nakupovať potraviny lokálnejšie – napr. mlieko alebo vajíčka od miestneho gazdu.

Odborka
str. 41 | určí kormidelník

Vyberiem si a splním niektorú úlohu z odborky Ochranca prírody.

Rodinný kruh

Spoločný čas
str. 43 | 60b.

Prediskutujem s rodičmi, ako by sme mohli spolu aktívne prežiť vybraný čas a náš plán zrealizujeme.

Skautom i doma
str. 43 | 80b.

Počas dvoch týždňov sa každý deň ponúknem, že pomôžem s nejakou domácou prácou. Rodič mi to potvrdí.

Prekvapenie
str. 43 | 40b.

Na Deň matiek, Deň otcov alebo iný sviatok s posádkou vytvoríme malé prekvapenie pre našich rodičov (predstavenie, list, výtvor…).

Pekné pravidlá
str. 43 | 70b.

S rodičmi som vytvoril pravidlá harmonickej domácnosti pre našu rodinu a kreatívne som ich znázornil.

V jednoduchosti je sila
str. 43 | 10b.

Umyjem doma riad.

Život s prírodou

Zamyslenie
str. 46 U | 50b.

Nájdem si svoje obľúbené miesto v prírode pri vode (potok, rieka, jazero…) a strávim tam hodinu osamote. Budem sa snažiť vnímať čo najviac, zapíšem si dojmy, pozorovania a zážitky do zápisníka.

5 zmyslov
str. 46 | 30b.

Nájdem v prírode veci, ktoré potešia každý z mojich piatich zmyslov – zrak, čuch, chuť, hmat i sluch. Ku každému zmyslu nájdem tri veci a každý zo zážitkov si zapíšem do zápisníka.

Večné príbehy
str. 46 U | 70b.

Po porade s kormidelníkom si prečítam knihu o živote v prírode (Malý strom, Volanie divočiny, Biely tesák, Zálesák Rolf, Chlapci od Bobrej rieky, Pätnásťročný kapitán, Odyseove cesty, Ostrov pokladov…).

Moje miesto
str. 46 U | 60b.

Svoje obľúbené miesto pri vode ľubovoľným spôsobom umelecky zobrazím (namaľujem obraz, odfotím a vhodne upravím fotky, napíšem o ňom báseň alebo pieseň…).

Zdroj
N | 60b.

S posádkou sme navštívili prameň niektorej rieky a zamyslel som sa nad kolobehom vody v prírode.

Spoznávanie náboženstiev

Posvätné miesto
str. 49 | 70b.

Navštívim s posádkou alebo sám 2 posvätné miesta iných náboženstiev alebo foriem kresťanstva a zotrvám na nich v chvíli ticha a prosby za pokoj, toleranciu a mier.

Svetové náboženstvá
str. 49 | 30b.

Zistím aspoň 5 zaujímavostí o 2 náboženstvách – ich sviatkoch, osobnostiach, o náboženských symboloch a podobne. Predstavím tieto zaujímavosti svojmu oddielu.

Nový pohľad
str. 49 | 80b.

Porozprávam sa sám alebo spoločne s posádkou s človekom inej viery o jeho vierovyznaní. Zistím od neho informácie napríklad o slávení sviatkov, typoch bohoslužieb, tradícii, histórii apod.

Odborka
str. 49 | určí kormidelník

Vyberiem si a splním niektorú úlohu z odborky Znalec náboženstiev.

Na jednej vlne s ostanými

Zlepšenie
str. 53 | 80b.

Opýtam sa rodiča, kormidelníka a kamaráta, čo sa im na mojom správaní a komunikácii páči a čo, naopak, nie. Z tejto spätej väzby si vyvodím jedno predsavzatie ako sa zlepšiť a budem sa ho snažiť dodržiavať.

Učiteľ
str. 53 | 50b.

Naučím mladšieho jednoduchú zručnosť (uzol, tipy pre KPZ, starostlivosť o obuv…).

Aktívne počúvanie
str. 53 | 40b.

Vyberiem si jedného človeka, s ktorým sa často stretávam, a pri troch stretnutiach sa ho budem snažiť aktívne počúvať. To, čo som sa dozvedel, si zapíšem do zápisníka.

Uvádzač programu
str. 53 | 70b.

Aspoň 3-krát zrozumiteľne vysvetlím svojej posádke alebo oddielu pravidlá nejakej hry.

Slovný boj
str. 53 | 10b.

V posádke si zahráme hru Slovný boj.

Pripravený na každý deň

Pripravený na všetko
str. 57 | 70b.

Vytvorím si svoju každodennú výbavu a snažím sa ju pravidelne nosiť so sebou.

Poštový holub
str. 57 | 30b.

Kamarátovi alebo niekomu z rodiny napíšem pekný list. Bez pomoci ho prinesiem na poštu, všetko vybavím a pošlem ho.

Lístky pre každého
str. 57 | 20b.

Počas posádkovej výpravy po dohode s kormidelníkom vybavím lístky na vlak alebo autobus pre celú posádku.

Dedičstvo skautingu

Miesto spomienky
str. 60 | 70b.

S posádkou v prírode, klubovni alebo na inom vhodnom mieste vytvoríme náš skautský pamätník venovaný nejakej skautskej osobnosti alebo udalosti.

Pomníky skautingu
str. 60 | 30b.

Nájdem aspoň dve ďalšie miesta skautských pamätníkov z celého sveta a predstavím ich posádke.

Poďakovanie za službu
str. 60 | 90b.

S posádkou nájdem a navštívim hrob nejakého skauta. Vhodným spôsobom (Gilwellským kruhom, večierkou, vlastným ďakovným textom…) mu prejavím úctu a vďaku za jeho službu skautingu.

Môj podpis
str. 60 | 40b.

Vytvorím si vlastný jednoduchý symbol, ktorý budem používať ako svoj skautský podpis. Pri vytváraní sa inšpirujem podpismi iných skautov.

Výprava na Ivančenu
str. 60 | 100b.

S posádkou alebo oddielom navštívim mohylu Ivančena v Českej republike. Vynesiem na ňu vlastný kameň.

Odborka
str. 60 | určí kormidelník

Vyberiem si a splním niektorú úlohu z odborky Skautská história.

Zakladné podmienky

str. 133 | 60b.

Zákon a sľub: žijem a správam sa podľa skautského sľubu a zákona v skautskom aj bežnom živote.
Dobré meno: robím dobré meno skautskému hnutiu.
Účasť: mám dobrú dochádzku na schôdzky a akcie.
Záverečná skúška: úspešne som zložil záverečnú skúšku, ktorú mi pripravil kormidelník s kapitánom.

Zdravie a sila – Cesta púšťou

Zdravie je tvoj najväčší poklad. Cesta púšťou ťa naučí, ako sa starať o svoje telo a myseľ. Od fyzickej prípravy cez zdravé stravovanie až po duševnú pohodu. Úlohy v tejto časti sú zamerané na vytvorenie zdravých návykov, ktoré ti pomôžu cítiť sa lepšie a byť silnejší. Na tejto Ceste potrebuješ nazbierať 440 bodov.

Táborový život

Čistota nadovšetko
str. 69 | 50b.

Počas celého tábora dodržiavam správne hygienické návyky: umývanie zubov, rúk a celého tela. Postarám sa, aby som mal vždy k dispozícii čisté oblečenie.

Pripravený na dobrodružstvo
str. 69 | 30b.

Na letný skautský tábor som sa sám pobalil. Premyslel som si, koľko oblečenia a aké vybavenie potrebujem na bezproblémové prežitie celého tábora.

Skautský stavač
str. 69 | 40b.

Zúčastnil som sa stavania aspoň jednej väčšej táborovej stavby (brána, kuchyňa, típí, podsada…).

Príkladné obydlie
str. 69 | 70b.

Počas celého letného tábora som so spolubývajúcim v našom stane udržiaval poriadok. Môj príbytok získal aspoň 5-krát maximálny počet bodov.

Odborka
str. 69 | určí kormidelník

Vyberiem si a splním niektorú úlohu z odborky Táborník.

Športovanie

Športovec
str. 72 | 100b.

Po dobu jedného mesiaca aspoň raz do týždňa vykonávam nejakú športovú aktivitu, pri ktorej sa zapotím (beh, plávanie, futbal, korčuľovanie…). Telesná výchova v škole sa sem neráta.

Kormidelník
N | 60b.

Počas splavu som si vyskúšal pozíciu kormidelníka kanoe alebo raftu.

Športový organizátor
str. 72 U | 70b.

Pre posádku zorganizujem vodácku športovú aktivitu. Sám si nachystám pomôcky, pravidlá a miesto.

Fair-playeri
str. 72 | 30b.

Na internete alebo v novinách nájdem ešte tri príklady, kedy hráči alebo tímy prejavili svoj charakter dodržaním pravidiel fair play. Predstavím ich posádke.

Jachtár
N | 50b.

So svojou posádkou sme si pod dozorom skúsenejšieho vyskúšali plachtenie.

Profesia
N | určí kormidelník

Vyberiem si a splním niektorú úlohu zo západného smeru profesií vodných skautov.

Na vrchole svojich síl

Bez hraníc
str. 75 | 80b.

Vytvorím si zoznam svojich silných a slabých telesných schopností. Vyberiem si jednu a stanovím si konkrétny cieľ, ako ju ďalej rozvíjať.

Nikdy sa nevzdať
str. 75 | 20b.

Na internete alebo v literatúre nájdem inšpiratívny príbeh o človeku, ktorý napriek telesnému postihnutiu dosiahol veľký úspech. Prezentujem ho posádke.

Nové disciplíny
N | 70b.

Naučím sa nový plavecký štýl, prípadne sa zlepším v jednom, ktorý už poznám.

Nohy ako gazela
str. 75 | 30b.

Urobím si Cooperov test telesnej kondície. O svojom výsledku sa porozprávam s kormidelníkom.

Starostlivosť o zdravie

Si tým, čo ješ
str. 78 | 90b.

Spolu s posádkou vytvorím vyvážený týždenný jedálniček a po dohode s rodičmi sa ho budem snažiť plniť.

Pitný režim
str. 78 | 50b.

Počas dvoch týždňov som každý deň vypil aspoň 2 litre čistej vody.

Bez cukru
str. 78 | 70b.

Počas dvoch týždňov nebudem jesť nič, čo obsahuje pridaný cukor. Skontrolujem vždy zloženie. Med je povolený.

Schopnosti a zručnosti – cesta Pralesom

Každý má svoje jedinečné talenty a schopnosti, a táto časť ti pomôže ich objaviť a rozvíjať. Či už ide o outdoorové dovednosti, umenie, remeslá alebo vedu, cesta Pralesom ti ponúka široký výber aktivít, ktoré rozšíria tvoje obzory a zlepšia tvoje zručnosti. Na tejto Ceste potrebuješ nazbierať 700 bodov.

Čítanie a denník

Knižné sny
str. 84 U | 20b.

Spíšem si zoznam 20 kníh, ktoré si chcem prečítať, z toho 5 kníh s vodáckou tématikou (plavba, more, vodné toky, lode).

Môj deň
str. 84 | 60b.

Počas 14 dní si každý deň večer zapíšem záznam do denníka.

Nové obzory
str. 84 | 90b.

Prečítam si dve knihy, každú z iného žánru. Zapíšem si z nich zaujímavé myšlienky a tie potom predstavím svojej posádke.

Spomienky pre budúcnosť
str. 84 | 70b.

S posádkou sa dohodnem, akú formu kroniky vytvoríme a zadovážime si ju. Zaznamenám jednu našu akciu.

Odborka
str. 84 | určí kormidelínk

Vyberiem si a splním niektorú úlohu z odborky Čitateľ alebo Kronikár.

Varenie v malíčku

Výprava za dobrotami
str. 88 | 80b.

Na výprave s posádkou pripravím v trojici aspoň dve jednoduché jedlá na prírodnom ohni.

Seton
str. 88 | 60b.

Vyskúšam s posádkou pripraviť jedlo formou Setonovho hrnca. Rozdelíme si úlohy tak, aby mal každý niečo na starosti.

Šéfkuchár doma
str. 88 | 50b.

Rodičov prekvapím aspoň jedným jednoduchým jedlom.

Kuchyňa na vode
N | 30b.

S posádkou si pripravím jedálniček na dvojdňový splav a nechám si ho odsúhlasiť kapitánom.

Odborka
str. 88 | určí kormidelník

Vyberiem si a splním niektorú úlohu z odborky Kuchár alebo Cukrár.

Slávnostný oheň

Vatra horí
str. 91 | 30b.

Poznám symboliku slávnostného ohňa a rituál zapaľovania. Pri slávnostnom ohni sa správam úctivo. Zapojím sa s posádkou do aspoň jednej aktivity alebo scénky počas neho.

Pomocná ruka
str. 91 | 50b.

Zúčastním sa stavby slávnostného ohňa.

Zábavný večer
str. 91 | 90b.

Spev, hry a divadlo vždy patrili k slávnostnému ohňu. Vymyslím 3 nové aktivity alebo hry k slávnostnému ohňu, ktoré si s oddielom alebo posádkou zahráme.

Fakle
str. 91 | 80b.

Po dohode so skautom zodpovedným za slávnostný oheň vyrobím s kamarátom fakľu určenú na zapálenie ohňa.

Noci von
str. 95 U | 60b.

S kamarátom z posádky som prespal dve noci pri vodnej ploche pod holým nebom alebo vo vlastnoručne vyrobenom prístrešku.

Hamaka
N | 50b.

S kamarátom vo dvojici vyberieme na tábore alebo výprave pre sieť alebo hamaku vhodné miesto a spolu ho správne zavesíme.

Uzol
str. 95 U | 20b.

Naučím sa viazať uzly na zavesenie hamaky (pevný a posuvný).

Výbava na spanie
str. 95 | 50b.

Doplnil som svoju skautskú výbavu o predmety potrebné na prípravu prístrešku – celtu, kolíky, lano.

Rastliny

Znalec rastlín
str. 101 U | 40b.

Dokážem v prírode rozoznať 10 rôznych druhov kvetov a rastlín, ktoré mi vyberie kormidelník alebo kapitán, pričom aspoň päť z nich je typických pre vodné prostredie. Aspoň pri piatich poznám aj ich liečivé účinky.

Darček
str. 101 | 20b.

Jednému zo svojich rodičov som na jeho sviatok pripravil kyticu lúčnych kvetov.

Sušiak
str. 101 | 60b.

Vyrobil som drevený rám na sušenie liečivých rastlín. Vysušil som v ňom aspoň 5 rôznych bylín.

Čaj podľa seba
str. 101 | 80b.

Pripravil som vlastnú čajovú zmes z rôznych sušených liečivých bylín a lesných plodov. Posádke som predstavil jej zloženie a všetkých ponúkol.

Odborka
str. 101 | určí kormidelník

Vyberiem si a splním niektorú úlohu z odborky Bylinkár alebo Botanik.

Šok a krvácanie

Bu-bu-bu
str. 105 | 80b.

Viem, aké prejavy má šok a čo ho môže spôsobiť. S kamarátom v posádke som predviedol ukážkovú protišokovú polohu a zabezpečenie 5T.

Návšteva odborníka
str. 105 | 70b.

Zúčastním sa s posádkou diskusie alebo aktivity s odborníkom v prvej pomoci a spýtam sa ho otázky, ktoré ma zaujímajú.

Zdravotník
str. 105 | 90b.

V posádke mám funkciu zdravotníka aspoň pol roka. Príkladne sa starám o vybavenie lekárničky a na akciách a výpravách pomáham pri prvej pomoci kormidelníkovi.

Krvavá poviedka
str. 105 | 50b.

Napíšem krátky vymyslený príbeh o zranení a poskytnutí prvej pomoci. V otázkach na záver poukážem na to, čo urobili záchrancovia správne a kedy urobili chybu.

Profesia
N | určí kormidelník

Vyberiem si a splním niektorý bod z bronzového stupňa profesie Záchranár.

Bezvedomie a resuscitácia

30 : 2
N | 80b.

Predvediem s kamarátom správne celý postup pri bezvedomí a resuscitácií topiaceho sa. Uložím ho do  stabilizovanej polohy po úspešnom oživení.

Schéma
str. 110 | 70b.

Vytvorím na veľký papier celú prehľadnú schému, ako postupovať pri bezvedomí a resuscitácii. Nafotím k nej aj ukážkové obrázky a vyvesím ju v klubovni.

To preplávam
N | 50b.

Napíšem krátky vymyslený príbeh o zachraňovaní topiaceho sa. V otázkach na záver poukážem na to, čo urobili záchrancovia správne a kedy urobili chybu. 

Kurz
str. 110 | 100b.

Zúčastním sa kurzu prvej pomoci a úspešne zvládnem jeho obsah.

Profesia
N | určí kormidelník

Vyberiem si a splním niektorý bod z bronzového stupňa profesie Záchranár.

Odhad počasia

Oblaky
str. 116 | 30b.

Dokážem správne určiť 3 základné typy oblakov a poznám aspoň 5 prírodných úkazov, podľa ktorých viem predpovedať počasie.

Vodník
N | 80b.

Počas 4 mesiacov sledujem stav vodného toku a zaznamenám si naše skúsenosti zo splavu na ňom počas rôznych stavov.

Fučí
str. 116 | 70b.

Zostrojím malý merač rýchlosti vetra (anemometer) alebo veterný rukáv do klubovne alebo na tábor. Odhadol som rýchlosť vetra podľa Beaufortovej stupnice.

Rosnička
str. 116 | 80b.

V posádke mám funkciu meteorológa a počas 4 mesiacov vždy pred výpravou zisťujem, aké bude počasie a podľa toho dám odporúčanie kormidelníkovi, aby upravil program.

Meteostanica
str. 116 | 100b.

Navštívim podľa možností s posádkou meteorologickú stanicu a porozprávam sa s pracovníkmi o tom, aké je to byť profesionálny meteorológ.

Odborka
str. 116 | určí kormidelník

Vyberiem si a splním niektorú úlohu z odborky Meteorológ.

Tajné správy

Povely
N | 50b.

Poznám základné povely na lodi a viem ich vykonávať a vydávať.

Lodný zvon
N | 50b.

Poznám signály a používanie lodného zvona.

Morzeovka
str. 119 | 70b.

Pošlem a prijmem správu v rozsahu aspoň 25 písmen svetelnou alebo zvukovou morzeovkou s maximálne dvoma chybami.

Vlajková abeceda
N | 70b.

Nakreslím pomocou vlakovej abecedy správu a vysvetlím jej význam posádke.

Šifrovací pretek
str. 119 | 20b.

Počas posádkovej schôdzky sa zúčastním šifrovacieho preteku, kedy vyskúšame aspoň 6 druhov šifier.

Tajná správa
str. 119 | 80b.

Vymyslím vlastnú tajnú šifru a vyhlásim v oddiele alebo zbore súťaž, kto ju dokáže prelomiť a rozlúštiť pripravený text.

Odtlačky zvierat

Odtlačky
str. 124 | 50b.

Preukážem kormidelníkovi alebo kapitánovi znalosť odtlačkov zvierat bežne sa vyskytujúcich v našom okolí.

Odliatok
str. 124 | 70b.

Spoločne so svojou posádkou vytvorím aspoň 5 sadrových odliatkov minimálne 3 rôznych druhov zvierat.

Stopárska výprava
str. 124 | 90b.

Vydám sa s kamarátom na 2 stopárske výpravy, na ktorých sledujem rôzne odtlačky, zapisujem si ich do zápisníka a s posádkou sa podelím o svoje nálezy.

Moja noha
str. 124 | 30b.

Vytvorím sadrový odliatok vlastného chodidla a vysvetlím posádke, ako som pri tomto experimente postupoval.

Odborka
str. 124 | určí kormidelník

Vyberiem si a splním niektorú úlohu z odborky Stopár.

Zakladné podmienky

str. 133 | 60b.

Zákon a sľub: žijem a správam sa podľa skautského sľubu a zákona v skautskom aj bežnom živote.
Dobré meno: robím dobré meno skautskému hnutiu.
Účasť: mám dobrú dochádzku na schôdzky a akcie.
Záverečná skúška: úspešne som zložil záverečnú skúšku, ktorú mi pripravil kormidelník s kapitánom.

Posledný vrchol predstavuje tvoju záverečnú výzvu v rámci skautského napredovania. Podobne ako predchádzajúce etapy, aj táto je rozdelená do štyroch hlavných oblastí, ktoré sú navrhnuté tak, aby ťa posunuli ďalej v tvojom osobnom rozvoji a pripravili na výzvy budúcnosti.

V každej z týchto oblastí ťa čakajú výzvy a úlohy, ktoré sú navrhnuté tak, aby ti poskytli zručnosti a vedomosti potrebné na dosiahnutie tvojich cieľov a na zdolanie Posledného vrcholu. Na úspešné dokončenie tejto etapy je potrebné získať 2,300 výškových metrov, ktoré získavaš splnením úloh v každej oblasti.
Pre vodnoskautskú variantu napredovania sú niektoré úlohy zmenené alebo doplnené o špecifické vodné aktivity. Tieto modifikácie sú označené písmenom “U” a číslom strany, kde sa pôvodná úloha nachádza v publikácii “Posledný vrchol”. Navyše, úplne nové úlohy, ktoré sú pridané špecificky pre vodných skautov, sú označené znakom “N”.
Každá z týchto oblastí má svoje povinné úlohy (s bielym pozadím) a voliteľné úlohy (v rámiku), ktoré ti umožňujú prispôsobiť tvoj skautský zážitok tvojim záujmom a cieľom.

  • Charakter

  • Služba

  • Zdravie a sila

  • Schopnosti a zručnosti

Charakter – Búrka

Zameriava sa na rozvoj tvojej osobnosti a hodnôt, ako sú priateľstvo, hľadanie duchovna, skautská súdržnosť, empatia a taktnosť.

Priatelia pre život

Čapované kofolo
str. 22 | 20b.

Vyhradím si dostatok času a pozvem priateľa na kofolu. Spoločne si zaspomíname na prežité dobrodružstvá a príhody.

Spájač priateľov
str. 22 | 90b.

Zorganizujem stretnutie svojich priateľov a tých, ktorí sa medzi sebou nepoznajú, navzájom zoznámim. Verejne alebo inou formou sa im poďakujem za ich priateľstvo.

Stále verný
str. 22 | 60b.

Vo vybranom priateľstve sa zlepším o 2 body vo svojom teste priateľstva.

Feedback
str. 22 | 40b.

Spýtam sa svojho dobrého priateľa, ktoré veci si na mne cení a v ktorých by mi odporučil sa zlepšiť. Snažím sa jeho feedback zapracovať do svojho správania.

Výzva
str. 22 | určí kormidelník

Splním výzvu Uzol dobrého skutku

Empatia a taktnosť

Neobľúbený
str. 25 | 50b.

Pre človeka z triedy alebo oddielu, či prístavu, ktorý je menej obľúbený ako ostatní, pripravím prekvapenie alebo ho inak poteším.

Odpustenie
str. 25 | 100b.

V prípade, že ma niekto nahneval a doteraz je to nevyriešené, stretnem sa s týmto človekom, porozprávame sa o probléme a skúsim mu odpustiť.

Cudzie životy
str. 25 | 60b.

Počas jedného týždňa sa budem denne zaujímať o to, ako svoj deň prežil jeden z rodičov alebo jeden môj kamarát.

Výzva
str. 25 | určí kormidelník

Splním výzvu Modrý život s dôrazom hlavne na slušné rozprávanie a čestnosť.

Zatiahnutie na hlbinu

Hlboká kniha a film
str. 30 | 70b.

Rozšírim si duchovný rozmer prečítaním aspoň 30 strán knihy alebo pozretním filmu s hlbšou myšlienkou. S kamarátom sa podelím o svoje zistenia a otázky, ktoré mi napadli.

Hlbina
str. 30 | 40b.

Navštívim aspoň jedno miesto, kde dokážem zatiahnúť na hlbinu, a zotrvám na ňom.

Debata
str. 30 | 50b.

Spoločne s posádkou zorganizujem pre oddiel debatu alebo workshop na tému „Aký je ideálny človek dnešnej doby?“ alebo si zvolím spoločne s radcom inú tému.

Školská hodina
str. 30 | 70b.

Aktívne sa zapájam do priebehu vyučovanie aspoň na 3 hodinách náboženstva alebo etickej výchovy v škole alebo sa zúčastním jedného kola biblickej olympiády.

Odborka
str. 24 | určí kormidelník

Vyberiem si a splním niektorú úlohu z odborky Miništrant alebo Pútnik.

Slová vďaky

Slová vďaky
str. 34 | 80b.

Počas dvoch týždňov si nájdem 15 minút denne, kedy sa poďakujem za tento deň a pekné chvíle, ktoré mi priniesol. Nájdem si čas, ktorý mi vyhovuje a dovoľuje mi sústrediť sa.

Vlastná
str. 34 | 30b.

Napíšem si vlastnú formu slov vďaky alebo modlitby a začlením ju do svojho denného režimu.

Objavovanie
str. 34 | 50b.

Vyskúšam novú formu slov vďaky alebo modlitby, ktorá ma zaujala. Poradím sa s rodičom alebo radcom, čo by mi odporučili, a počas jedného týždňa túto formu vďaky praktizujem.

Burza vďaky
str. 34 | 60b.

Nájdem aspoň 4 predpísané modlitby náboženstiev alebo duchovných textov. Spoločne s posádkou spravím v klubovni burzu slov vďaky a modlitieb a každý člen si bude môcť vybrať tú, ktorá ho najviac oslovila.

Voľný programový modul
str. 34 | určí kormidelník

Vyberiem si a splním niektorú úlohu z VPM Ľaliový kríž pre skautov a skautky.

Skauti vo svete

Akcia
str. 38 | 100b.

Zúčastním sa medzinárodnej skautskej akcie a naučím aspoň troch zahraničných skautov nejakú slovenskú skautskú hru.

Darček
str. 38 | 80b.

Pre iného skauta alebo oddiel zo zahraničia spoločne s posádkou pripravíme darček a pošleme mu ho poštou.

Sieťou a vzduchom
str. 38 | 70b.

Zúčastním sa akcie JOTA-JOTI.

Cudzia odborka
str. 38 | 50b.

Nájdem si odborku alebo podobný program z ponuky nejakej zahraničnej skautskej organizácie a splním z nej aspoň jeden bod.

Zahraničný svedok
str. 38 | 50b.

Zúčastním sa prednášky alebo diskusie so skautom, ktorý bude rozprávať o svojich zážitkoch zo zahraničia.

Odborka
str. 38 | určí kormidelník

Vyberiem si a splním niektorú úlohu z odborky Svetové priateľstvo.

Vedenie iných

Radcovanie
str. 43 | určí vodca (orporúčané 1200)

Som aktívny radca a pripravujem zaujímavé družinovky pre svojich členov počas jedného skautského roka.

Dobrá rada nadovšetko
str. 43 | 50b.

Všímam si a spíšem po 3 veci, ktoré sa z môjho pohľadu radcovi daria a nedaria pri vedení družiny. Podelím sa s ním o svoje postrehy, vypočujem si jeho pohľad a pokúsime sa nájsť priestor na zlepšenie.

Ideál
str. 43 | 40b.

S vodcom sa porozprávam o tom, aké vlastnosti by mal mať ideálny vodca. Sám porozmýšľam nad tým, či niektoré z nich spĺňam alebo sa k nim aspoň približujem.

Vzdelaný
str. 43 | vodca určí
(odp. RK 700, LRŠ 1000)

Absolvujem radcovský kurz alebo líderskú rangerskú školu. Počas celého vzdelávania som aktívny a splním všetky podmienky absolvovania. Táto úloha sa uznáva aj spätne.

Odborka
str. 43 | určí kormidelník

Vyberiem si a splním niektorú úlohu z odborky Organizátor hier.

Pravda v spleti názorov

Aktuálne dianie
str. 46 | 70b.

Počas dvoch týždňov sa každý deň informujem o dianí doma i vo svete pomocou aspoň 3 médií (televízne noviny, spravodajské weby, printové médiá). O novinkách som sa vždy porozprával s rodičom.

Všade samé hoaxy
str. 46 | 40b.

Nájdem aspoň 2 príklady hoaxov, ktoré sa šírili medzi ľuďmi. Overím, do akej miery spĺňali znaky uvedené v kapitole. Svoje zoznamy si porovnáme v posádke.

Kritická kniha
str. 46 | 80b.

Prečítam si knihu alebo príručku o kritickom myslení a nástrahách internetu a rôznych médií.

Odborka
str. 46 | určí kormidelník

Vyberiem si a splním niektorú úlohu z odborky Novinár.

Služba – Dedina

Sústredí sa na rodinný život, hrdé občianstvo, vzdelávanie, prácu, toleranciu a rešpekt, náboženský odkaz Európy a komunikačné techniky.

Budúca rodina

Rodinný výlet
str. 52 | 50b.

Vyberiem sa na dva výlety s rodičmi alebo starými rodičmi na miesto, ktoré je pre nich významné, a počas výletu sa s nimi rozprávam o spoločných témach.

Video
str. 52 | 60b.

Natočím vlog so starými rodičmi, kde mi povedia kuriozity zo svojej mladosti a histórie našej rodiny, ich obľúbené vtipy, zaspievajú piesne,…

Báseň
str. 52 | 40b.

Napíšem báseň o svojej skautskej rodine (posádke alebo oddiele), kde na každého vymyslím jednoduchý charakteristický rým, pričom, samozrejme, nikoho neurazím.

Strážca detí
str. 52 | 80b.

Starším kamarátom alebo rodine aspoň 3-krát pomôžem so starostlivosťou o mladšie dieťa.

Predkovia
str. 52 | 70b.

Vytvorím rodostrom svojej rodiny do tretej generácie (prastarí rodičia).

Odborka
str. 52 | určí kormidelník

Vyberiem si a splním niektorú úlohu z odborky Babysitter alebo Genealóg.

Tolerancia a rešpekt

Hlas pravdy
str. 56 | 70b.

Aspoň trikrát jasne a s rešpektom vyjadrím svoj nesúhlas, keď na skautingu alebo v triede narazím na diskriminujúci či urážlivý názor, alebo komentár.

Podobnosť a rozdielnosť
str. 56 | 60b.

Skontaktujem sa so zahraničným skautom iného vierovyznania a kultúry a vymením si s ním aspoň 3 dlhšie správy.

Férový svet
str. 56 | 30b.

Vymyslím konkrétny nápad a predstavím ho vodcovi, ako by bolo možné uľahčiť činnosť v skautingu (napr. pohyb v klubovni) človeku s postihnutím.

Fér vo filme
str. 56 | 50b.

S vodcom oddielu sa dohodnem na organizácii filmového večera, na ktorom si pozrieme film venujúci sa téme tolerancie či nebezpečenstva šikany. Po filme sa taktiež zúčastním spoločnej diskusie.

Mladý občan

Občan
str. 58 | určí kormidelník
(odporúčané 60b.)

Vyberiem si a splním niektorú úlohu z odborky Občan.

Oslava hrdosťou
str. 58 | 40b.

Spoločne s priateľom oslávim vybraný štátny sviatok.

Znalec ústavy
str. 58 | 90b.

Prečítam si Ústavu SR a v družine alebo s vodcom prediskutujem svoje otázky.

Politická diskusia
str. 58 | 50b.

Sledujem aspoň 2 politické diskusie a snažím sa kriticky zhodnotiť výroky diskutujúcich. Porozprávam sa s rodičmi o svojich zisteniach .

Práca a vzdelanie

Rodič ako vzor
str. 62 | 60b.

Viem, čomu sa moji rodičia v zamestnaní venujú. Zistím o tom viac návštevou na ich pracovisku, rozhovorom s nimi, prípadne s ich kolegami.

DOD
str. 62 | 50b.

Zúčastním sa dňa otvorených dverí na strednej škole, ktorá ma zaujala.

Z terénu
str. 62 | 30b.

Skontaktujem sa so žiakom strednej školy, ktorá ma zaujala, a opýtam sa ho na jeho skúsenosti a názory na ňu.

Skauting, pomôž!
str. 62 | 70b.

Vyberiem si odborku, ktorá sa týka môjho vyhliadnutého povolania, a splním z nej jeden bod.

Cesty mojich hrdinov
str. 62 | 40b.

Spolu s posádkou si spravíme aktivitu, kde spojíme významné osobnosti s ich vzdelaním, ktoré získali, a prácou, ktorou sa nakoniec preslávili.

História magistra vitae

Naša história
str. 65 | 80b.

S posádkou nájdeme a spíšeme si historické záznamy o našom oddiele: rok a okolnosti založenia, zoznam bývalých oddielových vodcov…

Múzeum
str. 65 | 100b.

Navštívim Skautské múzeum v Ružomberku.

S ľaliou v srdci
str. 65 | 90b.

Prečítam si knihu S ľaliou v srdci alebo inú knihu, ktorá mapuje históriu skautingu (napr. Skautské století).

Pamäť národa
str. 65 | 60b.

Vyberiem si a splním niektorú úlohu z voľného programového modulu Pamäť národa.

Odborka
str. 65 | určí kormidelník

Vyberiem si a splním niektorú úlohu z odboriek Historik alebo Skautská história.

Spoločnosť a náboženstvá

Patróni
str. 68 | 50b.

Vymodelujem jedného z patrónov Európy (z dreva, hliny, papiera) s jeho charakteristickými znakmi a ukážem ho posádke.

Posvätné miestoo
str. 68 | 70b.

Navštívil som miesto zamerané na niektorého z patrónov Európy.

Spoznaj viac
str. 68 | 90b.

Pozrel som si film alebo som prečítal knihu o náboženstvách v Európe a ich vplyve v pozitívnom aj negatívnom zmysle.

Odborka
str. 68 | určí kormidelník

Vyberiem si a splním niektorú úlohu z odborky Znalec náboženstiev alebo Pútnik.

Život na úrovni

Stolovanie
str. 72 | 80b.

Pre svoju rodinu alebo posádku som podľa návodu v kapitole dôsledne prestrel stôl na minimálne trojchodové jedlo.

Seriál
str. 72 | 30b.

Pozriem si aspoň tri diely seriálu Etiketa s Ladislavom Špačkom.

Rečník
str. 72 | 60b.

Pripravím si reč na tému, ktorá ma zaujíma. Vystúpim s ňou pred publikom (posádka, oddiel, trieda…) a dám si pozor na správne využitie prezentačných zručností.

Podstatný rozdiel
str. 72 | 20b.

Zistím, aký je rozdiel medzi etikou a etiketou a z každej oblastí zistím 2 nové informácie.

Odborka
str. 72 | určí kormidelník

Vyberiem si a splním niektorú úlohu z odborky Tanečník spoločenských tancov.

Zdravie a sila – Previs

Podporuje pravidelné športovanie, prirodzené telesné zmeny a vyrovnanie sa s nimi, zdravý životný štýl bez závislostí a time management.

Vo forme bez fitka

Plavec
N | 60b.

Zaplávam dokopy 2 km (ľubovoľným štýlom a prestávkami, pri viacerých tréningoch) 

7×3
str. 83 | 70b.

Po dobu dvoch týždňov cvičím 7-minútový tréning aspoň 3x týždenne.

Topenie nanečisto
str. 83 | 90b.

S posádkou si precvičím záchranu topiaceho na plavárni. Vopred sa s plavárňou dohodneme.

Cvičebný plán
str. 83 | 80b.

S pomocou skúseného (trénera, staršieho rovera) si vytvorím jednoduchý cvičebný plán. Plním ho aspoň 2 týždne.

Trident
str. 83 | 100b.

Odmeriam si svoje skóre v rámci výzvy Trident. Následne ho zlepším o aspoň 100 bodov, resp. dosiahnem potrebnú úroveň výzvy.

Rozcvička
str. 83 U | 20b.

Zoberiem si na starosť organizáciu jednej rozcvičky pred splavom.

Odborka
str. 83 | určí kormidelník

Vyberiem si a splním niektorú úlohu z odborky Plavec, Športovec či Atlét.

Rovnakí a predsa rozdielní

Iniciácia
str. 86 | 70b.

Poprosím radcu/radkyňu alebo vodcu/vodkyňu, aby mojej posádke počas tábora pripravili iniciačnú skúšku.

Inšpiratívny
str. 86 | 50b.

Zoznámim sa so životom a s kariérou úspešného človeka opačného pohlavia a predstavím ho družine. Spolu s radcom prediskutujem, čo pozitívne si môžem zobrať ako inšpiráciu.

Buddy
N | 100b.

Jeden celý deň počas tábora alebo viacdňovej akcie si nájdem svojho buddyho opačného pohlavia a strávim sním celý deň. Spoločne sa zapájame do programových aktivít a služieb. Na konci dňa si spolu sadneme a porozpavame sa o tom ako sme tento deň prežili.

Zmeny prichádzajú

Neodvratná budúcnosť
str. 89 | 70b.

Zistím,ktoré telesné a psychické zmeny ma pravdepodobne čakajú v nasledujúcich rokoch. S posádkou sme si porovnali svoje súčasné fotografie s fotografiami spred 5 rokov.

Ľúbim sa?
str. 89 | 80b.

Mám sa rád a denne si to počas 30 dní poviem pred zrkadlom..

Odborník
str. 89 | 60b.

Nájdem vo svojom okolí osobu, ktorá mi dokáže poradiť ohľadne prípadných problémov so sebaprijatím. Informáciu o tomto človeku a kontakt naňho po jeho súhlase zdieľam s oddielom.

História krásy
str. 89 | 40b.

Zistím, ako sa ideál o ľudskom tele a kráse menil v priebehu vekov (cez pravejpravek, stredovek, renesanciu až po dnes) a vytvorím model pravekej Venuše.

Cyklický denník
str. 89 | 100b.

Pre dievčatá: Vediem si denník 3 mesiace a pozorujem svoje správanie a reakcie v jednotlivých fázach mesiaca (kedy som najkreatívnejšia, ktoré dni sú pre mňa fyzicky náročne, kedy dokážem dobre vychádzať s ľuďmi naokolo, …).

Život bez závislostí

Online pôst
str. 92 | 80b.

Zrieknem sa používania sociálnych sietí a počítačových hier na týždeň. Získaný čas využijem produktívne na svoj osobný rozvoj.

Nebezpečenstvo tráv
str. 92 | 50b.

Vyberiem si 2 drogy a zistím o nich čo najviac informácií – najmä o ich negatívnych účinkoch na organizmus. Rodičovi svoje poznatky odprezentujem.

Nezávislý workshop
str. 92 | 60b.

Zúčastním sa prednášky alebo workshopu, ktorý je zameraný na tému drog alebo iných závislostí.

Svetlo nádeje
str. 92 | 30b.

Predstavím posádke životný príbeh človeka, ktorý bojoval so závislosťami, no podarilo sa mu ich prekonať.

S časom o preteky

Ideálny deň
str. 95 | 50b.

Naplánujem si deň, v ktorom bude mať ideálne zastúpenie spánok, práca i aktívny oddych. Porovnám svoj deň s posádkou a zrealizujem ho „naostro“.

Vyšší level
str. 95 | 70b.

Počas jedného mesiaca budem používať diár alebo mobilnú aplikáciu, ktorá pomáha s riadením času alebo poriadkom v živote.

Do tretice všetko dobré
str. 95 | 90b.

Počas dvoch týždňov si každý večer pripravím 3 jednoduché ciele, ktoré sa budem nasledujúci deň snažiť splniť. Každý večer si tieto ciele aj spätne vyhodnotím.

Úspešná inšpirácia
str. 95 | 30b.

Zistím, aký denný režim má úspešný človek v mojom okolí alebo môj vzor. Jeden návyk zaradím aj do svojho dňa.

Darwin
str. 95 | 60b.

Naplánujem si a prežijem deň presne ako Charles Darwin.

Šaty robia človeka

Podľa predpisu
str. 98 | 70b.

Vyberiem si 2 drogy a zistím o nich čo najviac informácií – najmä o ich negatívnych účinkoch na organizmus. Rodičovi svoje poznatky odprezentujem.

Darca šiat
str. 98 | 60b.

Vyberiem si 2 drogy a zistím o nich čo najviac informácií – najmä o ich negatívnych účinkoch na organizmus. Rodičovi svoje poznatky odprezentujem.

Pôvod šatníka
str. 98 | 40b.

Vyberiem si 2 drogy a zistím o nich čo najviac informácií – najmä o ich negatívnych účinkoch na organizmus. Rodičovi svoje poznatky odprezentujem.

Kapsula
str. 98 | 100b.

Vyberiem si 2 drogy a zistím o nich čo najviac informácií – najmä o ich negatívnych účinkoch na organizmus. Rodičovi svoje poznatky odprezentujem.

Rovnošatový deň
str. 98 | 30b.

Vyberiem si 2 drogy a zistím o nich čo najviac informácií – najmä o ich negatívnych účinkoch na organizmus. Rodičovi svoje poznatky odprezentujem.

Schopnosti a zručnosti – Záchrana

Zamerané na prvú pomoc a skautskú prax, ako zvládať bežné ochorenia, prežiť v náročných podmienkach, divadlo, hudba, kreslenie, nočná obloha a varenie.

Bežné ochorenia a lekárnička

Malý Dr. House
str. 109 | 80b.

Viem, ako predchádzať a prakticky postupovať pri horúčke, bolesti hlavy, hnačke, zvracaní a alergickej reakcii, s aj bez použitia liekov.

Lekárnik
str. 109 | 90b.

Pre posádku pripravím, prípadne doplním, kompletnú lekárničku a viem prakticky využiť všetky jej súčasti.

SetHlavný hygienikon
str. 109 | 80b.

Počas tábora alebo víkendovej akcie som si zobral na starosť dodržiavanie hygienických pravidiel a kreatívnym spôsobom som motivoval mladších, aby ich dodržiavali.

Zdravotný kritik
str. 109 | 30b.

Nájdem vo vybranom filme alebo seriáli, venovanému na tému zdravotníctva, 2 príklady nesprávne poskytnutej prvej pomoci. Svoje zistenia aj s odporúčaniami predstavím rodičom alebo kamarátom.

Kurz
str. 109 | určí kormidelník

Zúčastním sa kurzu prvej pomoci.

Odborka
str. 109 | určí kormidelník

Vyberiem si a splním niektorú úlohu z odborky Prvá pomoc.

Varenie v malíčku

Krízová výprava
str. 117 U | 70b.

S posádkou sa zúčastním výpravy na vodu, na ktorej si precvičíme správanie v krízových podmienkach. Výpravu pre nás pripraví radca.

Signál
str. 117 | 40b.

S kamarátom z posádky si „nanečisto“ vyskúšam vysielanie a prijímanie alpského núdzového signálu.

Výsadok
str. 117 | 90b.

Zúčastním sa cvičného výsadku vo väčšej skupine (aspoň 3 ľudia).

Balzam
str. 117 | 20b.

Otestujem praktické využitie balzamu na pery v 3 rôznych netradičných situáciách.

Skutočný príbeh
str. 117 | 50b.

Prečítam si skutočný príbeh o prežití v krízových podmienkach alebo si pozriem film s touto tematikou. Posádke ukážem, ktoré skautské zručnosti hrdinovia filmu použili.

Dôležité čísla
str. 117 | 60b.

Vyrobím a do klubovne umiestnim prehľadnú a kvalitnú informačnú tabuľku s telefónnymi číslami na záchranné zložky.

Starostliosť o výstroj

Moja výbava
str. 121 U | 50b.

Postarám sa o svoju vodácku výbavu. , v prípade potreby ju doplním a opravím, aby bola celá v skvelom stave – topánky, lodný vak, plávacia vesta, nôž ,a iné.

Reštaurátor
str. 121 U | 90b.

Nájdem používané pádlo, vestu … (v oddiele, zbore, rodine) a prinavrátim mu život – prelakujem ho,  opravím, zašijem, prípadne nahradím poškodené časti …

Táborová príprava
str. 121 | 70b.

Pomôžem pri príprave výbavy a náradia na letný tábor.

Adopcia
str. 121 | 30b.

Počas letného tábora si „adoptujem“ jeden kus náradia: každý deň ho skontrolujem, odložím na správne miesto, prípadne opravím.

Kvalita sa pozná
str. 121 | 50b.

Pomôžem zorganizovať workshop, na ktorom si s mladšími skautmi vyskúšame kvalitné a nekvalitné nástroje.

Pochútky na úrovni

Kulinárske pokusy
str. 126 | 60b.

Pripravím dve náročnejšie jedlá – nátierku, polievku alebo hlavné jedlo.

Jedálniček v malíčku
str. 126 | 90b.

Na posádkovú výpravu pripravím jedálniček, zložený  z aspoň z troch jedál, z toho jedno varené v prírode. Pripravím odhadovaný rozpočet a nákup surovín rozdelím medzi členov posádky.

Závaranie
str. 126 | 50b.

Vyskúšam si zaváranie lesných plodov s rodičom alebo kamarátom.

Hostina v lejaku
str. 126 | 40b.

Jedno jednoduché jedlo spolu s kamarátom pripravím v náročnejších podmienkach (dážď, sneženie, noc,…).

Odborka
str. 126 | určí kormidelník

Vyberiem si a splním niektorú úlohu z odborky Kuchár alebo cukrár.

Popáleniny a uhryznutia

Nehorľavé základy
str. 131 | 50b.

Dokážem správne a prakticky ošetriť rôzne druhy popálenín.

Protipožiarna ochrana
str. 131 | 60b.

Na víkendovej akcii zabezpečím kompletnú prevenciu pred požiarom a popálením – vysvetlím, ako narábať s ohňom a ako postupovať pri popáleninách.

Vlčiacký hasič
str. 131 | 80b.

Pomôžem posádke vĺčat a včielok splniť niektorú z úloh alebo aj celkovo získať odborku Hasič

Antikliešť
str. 131 | 30b.

Dokážem ošetriť uhryznutie kliešťom a v spolupráci so zdravotníkom som odstránil aspoň 2 kliešťov.

Liečiteľ uhryznutí
str. 131 | 50b.

Pre posádku alebo triedu pripravím kreatívny plagát s prvou pomocou pri uhryznutí kliešťom a hadom, ktorý zároveň informuje, čo nerobiť.

Úrazy a obväzovanie

Zdravotnícky učiteľ
str. 138 | 90b.

Mladším skautom alebo vĺčatám a včielkam predvediem ošetrenie zlomeniny a vyvrtnutia členka. Pripravím pre nich súťaž, v ktorej si overia svoje vedomosti.

Felčiar
str. 138 | 80b.

Prakticky zvládnem všetky druhy obvinov a typy uviazania.

Experiment
str. 138 U | 40b.

Zrealizujem experiment s rôznymi typmi leukoplastov a rýchloobväzov. Zistím, ktorý mi najviac vyhovuje a vydrží aj vo vode. 

Zauzlené ruky

Väzbár
str. 143 | 50b.

Ovládam tri väzby viazaných stavieb a stočenie lana.

Inžinier
str. 143 | 100b.

Viedol som na tábore výstavbu jednej viazanej stavby. Môj tím pozostával aspoň z dvoch ďalších skautov.

Inovátor
str. 143 | 6b.

Navrhnem novú, netradičnú viazanú stavbu vhodnú na tábor. Vytvorím návrh a postavím prototyp zo špajlí.

Gentleman
str. 143 | 30b.

Naučím sa spamäti zaviazať kravatu.

Odborka
str. 143 | určí kormidelník

Vyberiem si a splním niektorú úlohu z odborky Viazanie.

Divadlo a hudba

Akcia!
str. 147 | 50b.

„Zrežírujem“ jednu scénku pred hrou alebo aktivitou, ktorá hráčov namotivuje. Pripravím hercov, jednoduchý scenár, kostýmy a hudobný sprievod.

Kapelník
str. 147 | 30b.

Použijem ktorýkoľvek hudobný nástroj na sprievod ku piesni, ktorú v oddiele zahráme. S ostatnými hudobníkmi sa vopred dohodnem.

Kostým
str. 147 | 80b.

Vytvorím si prepracovaný kostým, ktorý využijem v rámci skautskej etapovej hry.

Hymna
str. 147 | 60b.

Nováčika naučím spievať skautskú hymnu.

Odborka
str. 147 | určí kormidelník

Vyberiem si a splním niektorú úlohu z odborky Herec, Spevák alebo Hudobník.

Zálesácke zručnosti

Zberník vody
str. 152 | 50b.

Vyskúšam zachytiť aspoň 200 ml vody 3 rôznymi spôsobmi (zachytenie dažďa, zber rosy, kondenzácia).

OblBow drillaky
str. 152 | 90b.

Pripravím si sadu na bowdrill a pokúsim sa založiť ňou oheň (doštička, vrták, luk).

Všetranný oheň
str. 152 | 40b.

Založím oheň minimálne troma rôznymi spôsobmi (zápalky, zapaľovač, lupa, kresadlo, bowdrill,…).

Zdroje prežitia
str. 152 | 20b.

Na tábore alebo výprave nazbieram aspoň dva plné ešusy lesných plodov, jedlých rastlín či plodov stromov.

Odborka
str. 152 | určí kormidelník

Vyberiem si a splním niektorú úlohu z odborky Zálesák.

Nočná obloha

Súhvezdia
str. 157 | 80b.

Na nočnej oblohe dokážem určiť aspoň 8 súhvezdí a 3 známe hviezdy alebo nebeské telesá.

Nočná orientácia
str. 157 | 50b.

Poznám aspoň 2 spôsoby orientovania sa podľa nočnej oblohy a jeden z nich som naučil kamaráta.

Moja hviezda
str. 157 | 30b.

Zistím, kde a za akú sumu sa dá registrovať a kúpiť vlastná hviezda. Posádke predstavím najzaujímavejšie názvy hviezd slávnych a bohatých ľudí.

Hu-húú
str. 157 | 100b.

Spoločne s rodinou alebo Posádkou som pripravil celonočné pozorovanie hviezd, kedy sme sledovali Mesiac, hviezdy a súhvezdia.

Odborka
str. 157 | určí kormidelník

Vyberiem si a splním niektorú úlohu z odborky Hvezdár.

Huby

Atlas húb
str. 162 | 70b.

Pomocou hubárskeho atlasu identifikujem v lese aspoň 6 rôznych húb.

Spracovanie
str. 162 | 50b.

Nazbierané huby pod dohľadom skúseného hubára správne spracujem – očistím, nakrájam a vysuším, resp. zamrazím.

Delikatesa
str. 162 | 40b.

Zistím, ktorými hubami sa na Slovensku najčastejšie ľudia otrávia, a nájdem 2 konkrétne tragické príbehy.

Odborka
str. 162 | určí kormidelník

Vyberiem si a splním niektorú úlohu z odborky Hubár.

Zakladné podmienky
str. 175 | 200b.

Zákon a sľub: žijem a správam sa podľa skautského sľubu a zákona v skautskom aj bežnom živote.
Dobré meno: robím dobré meno skautskému hnutiu.
Účasť: mám dobrú dochádzku na družinovky a akcie.
Záverečná skúška: úspešne som zložil záverečnú skúšku, ktorú mi pripravil radca s vodcom.

Odborka – zelený stupeň
250b.

Odborka – červený stupeň
500b.

Výzva
200-400b.

Voľný programový modul
vodca určí

Medvedí skaut​

Vytrvalí a aktívni vodní skauti a skautky môžu na záver Skautského chodníka získať ocenenie Medvedí skaut. Ocenenie patrí tomu, kto prešiel všetkými stupňami chodníka a splnil aj niečo navyše. Ocenenie je dôkazom, že jeho držiteľ dokáže dosiahnuť i náročnejšie ciele.

Podmienky splnenia

Skauti a skautky musia do svojich 16. narodenín  (to je deň, kedy dovŕšiš 16 rokov) splniť nasledujúce podmienky:

Umiestnenie na rovnošate

Po splnení všetkých podmienok smieš nosiť nášivku Medvedieho skauta našitú na pravom vrecku svojej skautskej košele.

Certifikát Medvedieho skauta si môžeš stiahnuť TU.

Návrat hore